حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: انسان بداخلاق بسیار خطا می کند و زندگی اش تلخ می شود.

دفعات بازدید: 1730 بار

پنجشنبه، 25 آذر 1395

بوی ظهور می‌آید!

بوی ظهور می‌آید!

آقای بانکی: دوستان دلشان می‌خواهد این مطلب برایشان روشن شود که مسأله ظهور با حوادثی که ما داریم می‌بینیم، چقدر به ما نزدیک است؟ آیا این آرزویی که همه ما داریم که در عصر ظهور باشیم، آیا این حس، یک خیال و آرزو است یا می تواند واقعیت داشته باشد؟
 
آیت  الله مظاهری: امیدواریم به لطف حضرت ولی عصر (عج) بتوانیم امسال مباحث ارزنده ای راجع به حضرت ولی عصر (عج) داشته باشیم. من درباره این سوالی که آقای بانکی فرمودند، جمله ای از حضرت امام عرض کنم؛ این جمله، خیلی ارزنده است، ایشان همیشه می فرمودند: باید انقلاب بشود و بعد این انقلاب صادر شود. می فرمودند: مراد از این که انقلاب صادر شود، این است که ظلم ستیزی و عدالت خواهی در میان مردم منتشر شود، حاضر بانشد برای این ایده و عقیده جان بدهند. اما هوچی کن‌ها، این حرف را به بازی می گرفتند که صدور انقلاب یعنی چه؟ ایشان در جواب آنها می فرمودند: انقلاب صادر شد بدون اینکه ما درباره اش کاری کنیم و بخواهیم، انقلاب صادر شد. بعداً معنا می کردند که «انقلاب صادر شد» یعنی، دنیا از این نظام و از این انقلاب استقبال کرده است. به عبارت دیگر، دنیا ظلم ستیز شده است، دنیا عدالت خواه شده است. لذا حضرت امام عقیده داشتند ظهور نزدیک است و می فرمودند: اگر دنیا مخصوصاً جوانها حالت ظلم ستیزی و عدالت خواهی پیدا بکند، ظهور نزدیک می شود. ظهور حضرت ولی عصر متوقف بر این است که یک انقلابی در جهان پیدا بشود و انقلاب یعنی یک آمادگی در زن و مرد، مخصوصاً جوانها پیدا بشود. اگر این آمادگی پیدا بشود، ظهور محقق می شود و قطعاً حضرت ولی عصر (عج) تشریف می‌آورند. در همین ایران می بینیم استقبال جوانها راجع به حضرت مهدی (عج) و ظهور آقا شعله ور و طوفانی شده است. همین اشتیاق الان در دنیا هم هست. در ایران به صورت دعای ندبه و زیارت مسجد جمکران و مصیبت و مداحی درآمده، اما در دنیا به صورت دیگر. مثلاً همین جنایتی که آمریکا کرد، شما دیدید که در دنیا چه سر و صدایی راجع به ظلم ستیزی پیدا شد؛ مخوصاً در بین جوانان حتی در آمریکا. اگر آقای بانکی گفتند که ظهور نزدیک است، درست گفتند، بوی ظهور می‌آید. برای اینکه ظهور متوقف بر انقلاب جهانی است، متوقف بر این است که مردم مخصوصاً جوانها مهیا بشوند، تهیؤ برای اینکه پرچم حضرت حضرت مهدی (عج) را که کاشف از ظلم ستیزی و عدالت خواهی است، روی کره زمین افراشته کنند. در روایات همین را می خوانیم. بیشش از سیصد روایت از پیامبر و ائمه طاهرین به این عنوان داریم: «به یملأ الله الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جوراً»  مهدی (عج) آن کسی است که پرچم عدالت به دست او روی کره زمین افراشته می شود و ظلم که سرتاسر جهان را گرفته است نابود می شود. من راجع به این مطلب، 305 روایت از پیامبر اکرم و سایر ائمه به این مضمون پیدا کردم. قطعاً بیش از اینهاست و از جمله خود آقا وقتی که به دنیا آمدند، حکیمه خاتون همین را می گوید؛ می گوید: اقا به سجده رفتند، بعد انگشت مبارک را که علامت پیروزی است، بالا گرفتند و این جمله را فرمودند: «بی یملأ الله الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جورا»  من کسی هستم که پرچم اسلام به دست من روی کره زمین افراشته می شود و عدالت سرتاسر جهان را می گیرد، بعد از آن که ظلم سرتاسر جهان را گرفته است و لذا این حالی را که در دنیا می بینیم و این انقلابی را که در جهان می بینیم، از آن بوی ظهور می آید و من از همه خانمها و آقایان تقاضا دارم که راجع به ظهور خیلی دعا کنید. 
 
ظهور صغر و کبری
آقای بانکی: آیا همانطور که ما قبل از غیبت کبری، غیبت صغری داشتیم و امام زمان به تدریج غایب شدند و به معنای کاملش، اول غیبت صغرایشان طی شد و بعد غیبت کبری، آیا می شود این را برای ظهور هم در نظر گرفت و بگوییم قبل از ظهور کبری، ظهور صغری وجود دارد؟ اگر چنین چیزی وجود داشته باشد، آیا ظهور صغری به نسبت افراد فرق می کند؟ مثلاً یک نفر ظهور صغرایش از پارسال شروع شده و یکی از سال آینده شروع می شود؟ اگر ممکن است، تعبیر ظهور صغری را نیز توضیح بدهید. 
 
آیت الله مظاهری: ظهور صغری و ظهور کبری مربوط به فرد و اشخاص نیست؛ مربوط به دو نوع است. بحثی هست که انقلاب حضرت ولی عصر آیا دفعی است یا تدریجی؟ بعضی گفته اند تدریجی است؛ به این صورت که آقا امام زمان اول می‌آیند و مدتها طول می کشد تا بر کره زمین مسلط شوند. از 313 نفر روع می شو و آن 313 نفر، به مرور زمان زیادتر می شوند تا بالاخره به دست شیعه، به دست مستضعفین، پرچم اسلام روی کره زمین افراشته می شود. بعضی هم فرموده اند: انقلاب دفعی است، خرق عادت است. آقا امام زمان می آیند و به یک شسبانه روز با خرق عادت مسلط بر کره زمین می شود، طی شش شبانه روز استانداردهایشان را نصب می کنند و بالاخره دفعتاً و با خرق عادت، روی کره زمین مستقر می شود. اما یک قول سومی باید گفت که ظاهراً همین صحیح است که انقلاب امام زمان هم تدریجی است و هم دفعی؛ تدریجی است که به آن می گویند ظهور صغری یعنی مائیم که باید ظهور را به فعلیت برسانیم، مائیم که باید برای اینکه آقا امام زمان بیایند، مهیا بشویم. این تهیؤ ما باید به تدریج پیدا شود که این تهیؤ راجع به شیعه و کارگردانهای امام زمان مثل شما است. باید با تقوی و خودسازی به مرور زمان مهیا بشویم تا آن مقدمه برای آمدن امام زمان فراهم شود. به این می گوییم: ظهور صغری یا انقلاب تدریجی. امام ظهور کبری و انقلاب دفعی آن است که وقتی امام زمان، کارگردان برای دنیا داشت، حتماً ظاهر می شود؛ البته با خرق عادت و بدست شیعه، به رهبری ایشان، پرچم اسلام روی کره زمین افراشته می شود. 
 
انقلابی دیگر قبل از ظهور
آقای بانکی: وقتی که به روایات ظهور نگاه می کنیم، صحبت از انقلابی است که زودتر از ظهور رخ می‌دهد. گاهی در این روایات، آدرس هایی هم داده شده است، مثلاً سیدی از قم قیام می کند ، و روایتهای گوناگونی که گاهی مبهم و گاهی خیلی مشخص به قضیه ایران و یا با تعبیرهای مختلفی به این منطقه اشاره دارد و ظاهراً در بین اهل تسنن، این روایات زیادتر است. در یکی از این روایات، از امام باقر (ع) نقل شده که وقتی به این انقلاب اشاره می کنند، می فرمایند: من اگر این دوران را درک کنم، خودم را مهیای صاحب اصلی این امر می‌کنم . آیا می شود از این تعبیر آقا استفاده کرد که آن انقلاب، با ظهور حضرت، هم عصر است؛ یا به یک بیان دیگر، آیا می شود این انقلاب را یک فجر صادق دانست. این روایات را تا چه اندازه می شود به انقلاب ایران قابل تطبیق دانست؟
 
آیت الله مظاهری: اولاً به همه، مخصوصاً جوانها، بگویم که ما روایات فراوانی راجع به علامت ظهور داریم که بحث ها می طلبد و انشاءالله ما در ضمن صحبت، بحث خواهیم کرد، اما این علامات ظهور هیچ کدامشان نمی تواند برای ما یک علامت حتمی باشد. به عبارتی دیگر همه این علامتها، حتی علامت سفیانی، علامت آن سید حسنی، علامت دجال اولاً یک ابهامی دارد. نمی دانیم معنایش چیست و ثانیاً بر فرض که معنایش را هم بدانیم، اگر محقق بشود، آیا حتماً آقا می آید؟ آن هم معلوم نیست. آن که وظیفه ما است، این است که ما مهیا باشیم، یک سرباز مجهز باشیم و از نر دل، انقلاب داشته باشیم. باید دعای غریق را بخوانیم و راستی مصداق واقعی دعای غریق بشویم: «یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلوبنا علی دینک» . یکی از سؤ استفاده هایی که دشمن، مخصوصاً بهایی ها می کردند، راجع به همین است که علاماتی را که مربوط به ظهور است، بیان می کردند و در مجالسشان از آن صحبت می کردند. به جوانها می گفتند: ببینید! این علامت محقق شد، اما ظهور واقع نشد، پس اصلش دروغ است. خیلی باید مواظب باشیم و در حالی که این علامتها برای ما موجب امیواری است، نباید یک دفعه طوری شود که حالت انحراف و یأس برای ما پیدا شود. 
 
تعیین وقت ظهور
آقای بانکی: در روایات به این مسئله تصریح می شود که: «کذب الوقاتون»  نباید کسی وقت تعیین کند. منتهی یک وقت آدم اهل وقت تعیین کردن است، ولی یک اصطلاح دیگر هم هست که می گویند اهل تقریب هستیم؛ یعنی به اصطلاح با این علائم و شواهدی که در روایات یا در آثار مختلف به آن برخورد می‌کنیم، احساس می کنیم که داریم نزدیک و نزدیکتر می شویم. بعضی به همین هم ایراد می گیرند و می گویند اگر نزدیک بودن ظهور را احساس کنیم، اما بعد محقق نشود، ممکن است اعتقاد ما را دچار خدشه کند. این را هم اگر می شود، توضیح دهید. 
 
آیت الله مظاهری: اگر این امید، انسان را به سر حد عشق به امام زمان و ظهور آن حضرت برساند، معلوم است که خیلی خوب است. اما شرط آن همین است که یکدفعه حالت یأس پیدا نشود و اگر اعتقادات خودش را محکم بکند که این احساسات نتواند ضربه به آن عقیده بزند، ظاهراً مانعی ندارد. بله، برای عموم مردم که عقایدشان احساساتی است، ممکن است این جور احساسات برای آنها ضرر داشته باشد. چیز دیگری که لازم است بیان شود این است که معنای ظهور و معنای تهیؤ برای ظهور، این نیست که فقط آن احساسات باشد، باید واقعاً از نظر علم و عمل یک سرباز مجهزی باشد که بتواند از کارگردانهای امام زمان باشد، مخصوصاً جوانها و این معلوم است که خیلی کار دارد. 
ظهور عدالت و امنیت
 
آقای بانکی:‌ بحث بعدی در مورد معنای حقیقی ظهور است؛ چیزی که همه دارند ساعت شماری می کنند تا رخ بدهد. امروز می خواهیم روی خود مفهوم ظهور صحبت کنیم. روی این مطلب که آیا ظهور، ظهور یک شخص است؟ آیا صرفاً آمدن یک امام یا یک ولی از اولیا الهی است؟ یا معنایی که از ظهور در روایات بیان می شود و همگی در انتظارش نشسته ایم، معنایی فراتر از این دارد؟ این ظهور، ظهور چه چیزهایی است که ما داریم انتظار آن را می کشیم؟ و چه لوازمی دارد؟
 
آیت الله مظاهری: از قرآن استفاده می کنیم که 124 هزار پیغمبر آمده است برای اینکه عدالت اجتماعی در میان مردم حکم فرما بشود. قرآن در این باره می فرماید: «و لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیه بأس شدید و منافع للناس»  ما همه پیامبرها را با معجزه فرستادیم و علاوه بر معجزه با قانون نیز فرستادیم، علاوه بر قانون همه آنها سمت قضاوت هم داشتن و در آخر آیه می فرماید: همه آنها، سمت اجرا نیز داشتند؛ یعنی انبیا از طریق خدا هم قوه مقننه، هم قوه مجریه و هم قوه قضائیه داشتند، هم قانون وضع می کردند، هم قانون اجرا می کردند و هم در مورد اختلافهای بین مردم، قضاوت می کردند. علاوه بر این قرآن می فرماید: همه آنها معجزه داشتند. حالا این پیامبران با این ابزارها برای چه مبعوث شدند؟ طبق این آیه، هدف از بعثت انبیاء این است که یک عدالت اجتماعی در میان مردم حکم فرما شود که خواه ناخواه لازمه این عدالت اجتماعی، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی و امنیت فرهنگی است. لازمه اش این است که یک زندگی منهای فقر و ناامنی و ظلم در جامعه حکم فرما باشد. قبلاً هم گفتم که بیش از سیصد روایت از پیغمبر اکرم و ائمه طاهرین صادر شده است که حضرت ولی عصر (عج) می آید. برای اینکه عدالت را در سراسر جهان گسترش دهد. هدف ظهور، آن چیزی است که همه انسانها می خواهند، آن چیزی که فطرت همه انسانها طالب آن است و اگر مانعی برایشان نباشد، دنبال آن هستند. 
 

ارسال نظر

• نظراتی را که حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
• نظرات پس از تایید نمایش داده خواهد شد.