حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: انسان بداخلاق بسیار خطا می کند و زندگی اش تلخ می شود.

دفعات بازدید: 576 بار

يکشنبه، 10 بهمن 1395

تردید در مدیریت فرهنگ 1/ رامشت: فرهنگ پدیده شناور و در حال تغییر است

تردید در مدیریت فرهنگ 1/ رامشت: فرهنگ پدیده شناور و در حال تغییر است

به گزارش خبرنگار مهران، هشتمین کرسی نقد و تحلیل فرهنگ با موضوع «آیا فرهنگ مدیریت پذیر است؟» با حضور مسئولان و صاحبنظران حوزه فرهنگ توسط رصدخانه فرهنگی اصفهان پنج شنبه 30 دی ماه 1395 در سرای هنر و اندیشه برگزار شد.
دکتر محمد حسین رامشت بیان کرد: دیدگاه های دوستان در موضوع فرهنگ متفاوت است. تصور برخی بر این است همانطور که می‌توانیم مهندسی برق و مکانیک داشته باشیم، می توانیم مهندسی اجتماعی هم داشته باشیم. این دیدگاه به این معناست که انسان ها ابزار تلقی می شوند و دوره ی این نوع بینش بسیار گذشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان افزود: افکار مهندسی فرهنگی بیشتر از جانب کشورهای سوسیالیسم و کمونیسم مطرح می‌شود. فرهنگ را برای چه می خواهیم؟ فرهنگ باید رشد و بلوغی پیدا کند و به مدنیت و تمدن تبدیل شود.وقتی جامعه ای را دارای فرهنگ می دانیم که بتواند مسایل خود را به خوبی بشناسد و راه حل مسایل را پیدا کند. اگر جامعه به این رشد و درجه از بلوغ رسیدبه آن جامعه متمدن می گویند.

رئیس سابق دانشگاه اصفهان تصریح کرد: بحث اینکه این تمدن در چه حوزه و قلمرو اندیشه‌ای شکل می‌گیرد قضیه دیگری است ولیکن در مجموع فرهنگ باید فرایندی را طی کند و جامعه را به رشد و بلوغی برساند که میوه ی آن رشد و بلوغ، تمدن و مدنیت است.هر گاه این اتفاق افتد جامعه دارای ویژگی فراورش مدنی است. یعنی این قدرت را دارد که مسایل را با یک روش خاص بشناسد و نسبت به حل اقدام کند.در عصر ما آنچه که از آن به نام تشتط یاد می کنیم و هم‌گرایی فکری وجود ندارد بیشتر به این مساله برمی گردد که تحولات خاصی در همه حوزه ها اتفاق افتاده. مثلا در حوزه روش‌شناسی فرهنگ اتفاقات مهمی رخ داده است.

در حدود 2، 3 دهه پیش همه معتقد بودند باید فرهنگ را با روش های کمی و علمی شناسایی کرد.امروزه چنین اعتقادی نیست و معتقدند پدیده فرهنگ بسیار پیچیده است که بتوانیم با رصدهای علمی و مشاهدات محسوس فرهنگ را بشناسیم. نکته بسیار مهم دیگری  در موضوع فرهنگ، برخی دوستان مطرح کردند که کثرت فرهنگی و تکثر گرایی را نمی پذیریم.

رامشت معتقد است: اما در واقع فرهنگ یک پدیده شناور و مرتب در حال تغییر است و در کانون‌های مختلف فکری تولیدات متعدد و متفاوت دارد. بسیاری از عوامل در ایجاد فرهنگ موثر است. از جمله ویژگی هایی که فرهنگ های متفاوتی را ایجاد می‌کند ویژگی‌های سرزمینی است. شاید برای شما هضم این مطلب دشوار باشد که چطور سرزمین می‌تواند فرهنگ تولید کند. 15 کشور در همسایگی ایران قرار دارد.تمام این کشورها دارای تاریخ استقلال هستند.یعنی مثلا 50، 100 سال از عمرشان می‌گذرد. در ایران تاریخ استقلال نداریم.

این استاد جغرافیای طبیعی دانشگاه اصفهان ادامه داد: به این معناست که مجموعه افرادی که در این حوزه زندگی می کردند در طول تاریخ پایدار ماندند و هویت خود را حفظ کردند قبض و بسط ها، شکست و پیروزی هایی داشتند. ولیکن همیشه به عنوان یک فرهنگ مستقل و پایدار حضور داشتند.علت پایداری چه بوده؟ چه عاملی سبب شده چنین اتفاقی افتد؟ اگر با دیدگاه جامعه شناسی مطلق نگاه کنید می گویند برای اینکه یک کشور واحد باشد باید پرچم مشترک، زبان مشترک و دین مشترک داشته باشد. در خلیج فارس همه این ها مشترک هستند اما کشور نیستند.

در ایران علی رغم تنوع بسیار بزرگ فرهنگی در زبان، دین، اقوام، تنوع اقماری و...شاهد یک واحد یکپارچه هستیم. بسیاری از قضایای فرهنگی به سرزمین بر می گردد.به این معنا که ما نباید انتظار داشته باشیم اگر چه سرزمین ظرف تبلور فرهنگ است و اصول ارزشی که فرهنگ داراست ممکن است یکسان باشد اما در مکان‌های مختلف ممکن است به صورت‌های گوناگون تجلی یابد.

وی در پایان گفت: برای توجیه این مطلب عبارتی که می‌توان گفت این است که ما در دین مبین اسلام ارزش گذاری تحت عنوان حجاب داریم.اما این حجاب وقتی به مالزی می رود یک نوع تبلور دارد، در ترکیه، در ایران در میان اقوام مختلف الگوهای مختلف دارد. همه این ملل و اقوام اصل حجاب را قبول کردند اما در مصر ، سوریه و...تظاهر آن به یک شکل نیست. چون بسیاری از عوامل محیطی در تبلور الگوهای فرهنگی موثر هستند.

 

ارسال نظر

• نظراتی را که حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
• نظرات پس از تایید نمایش داده خواهد شد.